Week 12 - Een vrije weekje van stage en nog wat belevenissen van Kruger

4 mei 2014 - Pretoria, Zuid-Afrika

Op maandag zijn we vroeg opgestaan en zijn we dan eindelijk richting het “Kruger National Park” gegaan. Na ongeveer een uur rijden zijn we dan eindelijk bij het “Numbi gate” aangekomen. Lisa en ik hebben gelukkig het lokale tarief kunnen betalen aangezien we voor langer tijd in het land zijn, het toeristen tarief is wel drie keer zo duur (echt een meevaller). Eenmaal in het park zijn we gelijk al een neushoorn tegen gekomen, hierna hebben we nog wat impala’s en enkele vervet aapjes tegen gekomen. Hierna hebben we ook nog eens een olifant midden op de weg gezien, wat was ik blij en wat zijn het toch prachtige beesten. Vervolgens zijn we nog vele verschillende beesten tegen gekomen zoals een groep bavianen, giraffen en springbokken. Na vele dieren te hebben kunnen bewonderen zijn we dan toch eindelijk wat gaan eten (wat gaat de tijd toch snel). Na de lunch zijn we nog een nijlpaard, een zwarte neushoorn, een hyena, enkele leeuwen en natuurlijk het luipaard tegengekomen. We hebben echt super veel geluk gehad dat we het luipaard hebben kunnen zien, dit is namelijk het moeilijkste dier om te spotten en we hebben hem tijdens de laatste 10min van onze trip kunnen zien, de gates van kruger gaan namelijk om 18:00u al dicht en we moesten ons haasten, maar voor zo’n mooi beest hebben we toch wel echt moeten stoppen. Hierna hebben we ons gehaast om de “Paul kruger gate” te vinden waar tevens ook de uitgang van het park was. We hebben dus gelukkig 5min voor sluitingstijd het park kunnen verlaten (oef, dat was echt op het nippertje), aangezien het al laat was hebben we besloten om in “Hazyview” te stoppen om wat te eten aangezien we nog een lange reis voor de boeg hadden, na even te hebben moeten zoeken (natuurlijk), zijn we bij een heel mooi restaurant genaamd “Pioneer’s” gaan zitten waar we heerlijk hebben kunnen eten en genieten van de braziliaanse muziek die er werd gedraaid, na onze buikjes rond te hebben gegeten konden we eindelijk onze reis terug naar huis vervolgen waarbij we maar liefst 4u hebben moeten rijden. Rond 00:30u zijn we dan eindelijk in Pretoria aangekomen, totaal uitgeput.

Op dinsdag zijn we weer op tijd opgestaan, we zitten al helemaal in de ritme van het vroeg opstaan. We hadden besloten om het rustig aan te doen, dus zijn we met zijn allen naar de wasserette gegaan (het was nodig). Naast de wasserette is er een heel leuk café, hier hebben we gezellig wat gegeten en gedronken. Nadat de kleren schoon waren hebben de dames mij thuis afgezet, ik moest echt aan mijn schoolopdrachten werken, en zijn zij naar het Lion park in Johannesburg geweest. ’S Avonds zijn we naar “Capeesh” (Italiaans restaurant) gegaan waar we wederom lekker hebben gegeten.

Op woensdag zijn we met de dames naar stage gegaan zodat ze een indruk kregen van wat we al die tijd hier uitspoken, ook hebben we ze mee naar het potten bakken genomen, waar ze lekker creatief bezig zijn geweest. Hierna zijn we bij “Isabellas” gaan lunchen, lekkere vers belegde broodjes gehad en onze ogen uitgekeken naar de mooie taarten. ’S Avonds was het weer tijd voor een gemeenschappelijk diner bij Friends, hier hebben we als voorgerecht pittige tomatensoep gehad, het hoofdgerecht was we de welbekende chicken-pie (kippentaart) met gekookte maïs en sperzieboontjes en als nagerecht hadden we chilichocolade (de chili was niet te proeven). Hier hebben we onze nieuwe huisgenoot ontmoet Sophia uit Duitsland die net als de meesten hier ook bij de ambassade gaat werken.

Op donderdag zijn we weer met zijn allen vroeg opgestaan om naar Soweto te gaan. Hier zijn we wederom door Sifiso rondgeleid. Hier hebben we de gedoneerde kleding die in Nederland zijn ingezameld bij de “SKY foundation”  kunnen afgeven, ook hebben we nog veel groenten zoals aardappels, wortels, kool, pompoenen en uien gekocht en aan hun gedoneerd. Het voelde echt goed om te zien dat ze de komende dagen verzekerd waren van een gezonde en voedingsrijke maaltijd. Hierna zijn we ook naar een andere organisatie geweest genaamd Kliptown Youth Program (KYP), deze organisatie stimuleert de kinderen  om een opleiding te volgen, hierbij ondersteunen ze de families bij de voedingstoestand van de kinderen en bij het financieren van  een opleiding. Hierna hebben we nog wat toeristische plekjes bezocht die we de laatste keer ook hebben gezien. Maar het was wederom een hele indrukwekkende ervaring met een interessante rondleiding. Eenmaal in Pretoria zijn we naar het Indisch restaurant geweest, waar we wederom heerlijk hebben gegeten.

Op vrijdag heb ik er een rustige dagje van gemaakt aangezien ik met niet al te best voelde. Waarschijnlijk te veel stof gezien in het weekend waardoor mijn ogen wat ontstoken waren. De meiden waren een uitstapje gaan doen dus kon ik me permitteren om lekker lang in bed te blijven hangen.

Op zaterdag zijn we met zijn allen naar de “Hazel Foods Market” geweest, waar we onszelf wederom hebben verwend met alle lekkernijen, we hadden ook wat taart bij de markt gekocht, deze hebben we wat later in de middag genuttigd terwijl we lekker van de zon aan het genieten waren in de tuin (wat een makkelijk leven hebben we toch). ’S Avonds hebben we gezellig samen gekookt en genoten van elkaars gezelschap.

Op zondag ben ik vroeg opgestaan om met Felicia (medebewoonster) naar de “Hillsong Church” te gaan, dit is een protestante kerk voor jongeren die in Australie is opgezet en in de loop van de tijd is verspreid door de hele wereld, maar dat toch enige gewoontes heeft behouden zoals het Engelstaligen dienst, de mooie muziek en tevens een aantrekpunt voor jongeren, ik ben al eerder in Duitsland naar deze kerk geweest en heb er toen erg van genoten, dit keer was het niet anders, de dienst was zeer energierijk en de mensen zeer verwelkomend. Eenmaal terug thuis hadden de dames de koffers al klaar staan, de dag van vertrek was hellaas alweer aangebroken (wat is de tijd toch voorbij gevlogen), vooral voor Lisa was het geen leuke moment, maar gelukkig zien we ze weer over een maandje terug. Na de dames op het vliegveld te hebben afgezet zijn we richting huis gegaan. In de loop van de avond is Joris ook weer gearriveerd, hij was namelijk de gehele week met zijn moeder op stap geweest.

1. Luiza:
    11 mei 2014
    Nau Hagata de tijd gaat inderdaad erg snel, ik ben blij dat je ook snel thuis komt geniet er nog van en voorzichtig!!!!!