Durban / Drakensberg

17 maart 2014 - Drakensburg / Drakensberg, Zuid-Afrika

Op zaterdag ochtend gaat om 4:30u de wekker, we hebben afgesproken om 5:00u te vertrekken, helaas gaat het niet helemaal volgens plan, want er stonden een paar auto’s voor die van ons geparkeerd (normaal gesproken vragen ze aan ons of dit geen probleem is), ik vond het niet leuk maar heb die mensen toch wakker gemaakt zodat wij met onze auto eruit konden. Uiteindelijk zijn we een half uur later dan gepland alsnog aan onze reis richting “Durban”(een van de grootste steden van ZA) kunnen starten. We hebben in totaal 6u door een prachtige bergachtige omgeving gereden (provincie Kwazulu-natal), gedurende die tijd hebben we 14 keer tol moeten betalen en niet zo’n beetje ook (ik snap niet hoe de mensen hier dit kunnen betalen).

Eenmaal in Durban aangekomen zijn we rechtstreeks doorgereden naar het strand, waar we heerlijk hebben genoten van het warme weer (30 graden). Volgens mij hebben we hier te veel van genoten, op het einde van de dag waren we stuk voor stuk, allemaal verbrand (au wat doet het toch zeer).

In Durban zijn we ook nog even naar het voetbalstadion "Moses Mabhida Stadium Durban" gaan kijken waar enkele WK wedstrijden van 2010 hebben plaatsgevonden, helaas konden we er niet in. Wel hebben we mensen kunnen zien bungeejumpen van een boog die over het stadion gaat (het lijkt me wel gaaf om zo midden op het veld te landen). Hierna zijn we op zoek gegaan naar een restaurantje, wat op zich een hele opgave is, aangezien de mensen hier gek zijn op junk-food. We hebben uiteindelijk iets kunnen vinden, waar we hebben gegeten, tussen enkele hele enthousiaste voetbalsupporters (er werd een wedstrijd op de televisie uitgezonden).

Na wat te hebben gegeten hebben we onze reis voortgezet richting “Underberg”, helaas begon het onderweg te regenen en aangezien de weg niet al te best was en te veel bochten had, hebben we er wat lang over gedaan. Toen we in Underberg aankwamen konden we het hostel waar we hadden gereserveerd niet vinden, na wat in het dorpje te hebben rond gevraagd heeft een man ons de weg gewezen en na ongv 15km te hebben gereden kwamen we bij de hostel “Khotso” aan (in the middel of nowhere). Eenmaal aangekomen werden we rondgeleid in het huisje, het was een simpel en rustiek huisje met een paar kamers. We kregen een kamer toegewezen waar een tweepersoonsbed en een matrasje op de grond lag (Nou ja dit kunnen we wel overleven voor een nachtje).

Na ietwat weinig te hebben kunnen slapen zijn we op zondag rond 6:30u opgestaan, na het ontbijt kwamen we erachter dat het er niet mogelijk was om te pinnen, dus zijn we terug naar het dorpje gegaan om te pinnen. Bij terugkomst kregen we te horen dat de paarden klaarstonden (je leest het goed, we zijn gaan paardrijden), dit was voor Lisa en mij al een hele tijd geleden en voor Joris helemaal nieuw, met goede moed zijn we eraan begonnen en het was helemaal geweldig, het paardrijden, de omgeving, het weer. Tijdens het paardrijden zijn we bij twee kleine watervallen gestopt om een beetje op te frissen en wat te eten, bij de laatste hebben we ook nog een sprong in het water gewaagd, het water was steenkoud, maar het was heerlijk verfrissend. Na 5u lang te hebben paardgereden konden we amper lopen van de zadelpijn, we zijn toen gaan douchen en onze spullen in gaan pakken zodat we onze reis konden voortzetten.

Na ongeveer 3u te hebben gereden zijn we in het "Amphitheatre backpackers logde" in de buurt van "Bergville" gearriveerd. Dit was een prachtige logde met een schitterend uitzicht over de Drakensbergen. We hadden een leuke kamer met heerlijke bedden en aangezien ik de afgelopen nacht op de matras heb geslapen krijg ik het privilege om in het tweepersoonsbed te slapen, Lisa en Joris delen het stapelbed. Helaas heb ik door mijn verbrandde rug en de spierpijn van het paardrijden niet goed kunnen slapen, maar het bed lag heerlijk.

We zijn op maandag rond 6:30u opgestaan en zijn begonnen met het verzamelen van onze spulletjes, we hebben namelijk nog gepland om een tour te maken langs het "Spioenkop game reserve" voordat we richting huis gaan. Hier hebben we genoten van de adembenemende natuur, er was een prachtig meer met de bergen als achtergrond. Bij Spioenkop hebben we enkele dieren kunnen zien zoals zebra's, giraffen, gnoe, antilopen, eekhoorns, vogels en vlinders. We hadden er eerlijk gezegd iets meer van verwacht, maar waren ook wel blij met wat we hebben kunnen zien. Rond 12:00u hebben we maar besloten om weer terug richting Pretoria te Rijden, na 4 vermoeiende uren rijden kwamen we volledig uitgeput aan.

Dat wordt vroeg slapen om de slaaptekort van de afgelopen dagen in te halen, maar wat was het toch weer bijzonder en mooi om nog een stukje van ZA te ontdekken.